Økonomisk Rådgivning

Økonomiske Rådgivning

At hjælpe andre, kan se ud på forskellige måder. Økonomisk Rådgivning kan være en af dem. Nogle borgere er så gældssatte. eller har mistet overblik over deres økonomi, så det fylder næsten alt. For dem er "Økonomisk Rådgivning" konkret hjælp, i retning af at komme på fode igen. Selvom de frivillige ikke kan bidrage til flere penge på kontoen, er det en stor hjælp for borgere at få overblik over hvad de skylder. Derudover kan de frivillige, hjælpe med at skabe, strukturer for borgerens fremtidige økonomi og nogle hjælpe dem, med at forhandle med kreditorer eller måske søge boligstøtte, eller gældssanering.

Hvordan kommer I igang

Er i en eller 2 frivillige, der har lyst til at gøre en forskel gennem Økonomisk Rådgivning, kan det være en mulighed for jer at opstarte denne indsats i jeres by. I har derudover også brug for en koordinator, som modtager efterspørgslen fra borgere, hvis teamlederne ikke selv påtager sig opgaven. Det er afgørende at de frivillige har faglige forudsætninger, til at arbejde med budgetter og rådgivning.

Man kan enten mødes i borgerens hjem eller i de frivilliges kirker på skift.

Har I et familie netværk eller andet socialt arbejde i jeres by, vil I som oftest allerede kende de første borgere, som har brug for økonomisk Rådgivning.

Organiseringen

Hjælpen foregår altid i teams med 2 frivillige, for at sikre alle. Har i indgået partnerskab med KSA og Blå Kors Danmark, er jeres frivillige forsikrede.

Koordinator/Teamleder

- Besvare ansøgeres med mails, om hvornår man ca. forventer de kan komme til.

-Sætte sig ind i ansøgnings Collect systemet, hvis I er et KSA samarbejde.

-Tage imod opkald, som omhandler spørgsmål til indsatsen.

-Sende opgaverne fra systemet, til team og formidle kontakt videre til borgeren.

-Sætte sig ind i det faglige omkring området.

KSA lederens opgave

- Er I et KSA samarbejde, bestilles ansøgnings systemet "Collect" gennem Blå Kors Danmark

- Indkalde og afholde sparrings og vidensdelings møder for de frivillige.

-Kontakt til diverse kommunale afdelinger, hvis man har kapacitet til kontakt til flere borgere, end dem man har i sit netværk.

Rammesætning og arbejdsgange

Vi anbefaler ikke at man laver lån til borger, selvom de står i store økonomiske problemer, men at man i stedet forsøger at skabe overblik over hvor meget de har i ugen osv.

På ksa-silkeborg.dk/okr, kan du nederst på siden downloade Silkeborgs "Kvalitetsstandard" som beskriver deres praksis. Har I et KSA Netværk i jeres by, kan I få adgang til ansøgnings system Collect, gennem Blå Kors Danmark. Det gør det nemt for jeres koordinator eller teamleder, at modtage ansøgningerne fra borgerne online. På ovenstående hjemmeside, kan I sætte jer ind fremgangs proceduren, KSA Silkeborg, bruger. I Silkeborg står vi også klar, til at dele eventuelle dokumenter og erfaringer.

Praktisk

Når man får en god kontakt til kommunen, kan de anbefales enten at have ringetid eller et ansøgningssystem, da der kan komme en del henvendelser.

Læs mere